0123456789101112

Gruppa - podczas aukcji Andy Rottenberg

Strona główna » Aktualności Dodano: 2017-04-10

Paweł Kowalewski, Do widzenia, moi kochani, olej na płótnie

Prace Pawła Kowalewskiego i słynna Gruppa najdroższą formacją artystyczną podczas aukcji prywatnej kolekcji Andy Rottenberg.

 

W domu Aukcyjnym DESA Unicum w Warszawie 4 kwietnia odbyła się aukcja dzieł najznakomitszych polskich artystów sztuki współczesnej z prywatnej kolekcji kuratorki Andy Rottenberg. Pod młotek poszło aż 90 dzieł. Sprzedano je za prawie 1,5 milion złotych!

Na aukcji znalazły się między innymi trzy obrazy Pawła Kowalewskiego, autora prac znajdujących się w licznych kolekcjach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i za granicą. Artysta należał również do słynnej formacji Gruppa. Jeden z obrazów „Do widzenia moi kochani” z 1987 roku został wylicytowany za 45 000 złotych.

- Na aukcji Gruppa okazała się najwyżej wycenioną formacją artystyczną i zarobiła dla Andy Rottenberg prawie 300 000 złotych – podsumował aukcję Paweł Kowalewski.

Prace Mirosława Bałki osiągnęły najwyższą cenę – rzeźba „Suczka” z 1988 roku została wylicytowana za 240 000 złotych, a torbę wykonaną ze świńskich jelit, nici i 2 kilogramów soli „55x44x23” z 1999 roku sprzedano za 160 000 złotych. 

Wystawione na aukcji prace, z kolekcji Andy Rottenberg, można było oglądać do 4 kwietnia na ekspozycji warszawskiego domu aukcyjnego DESA Unicum. 

 

Paweł Kowalewski (ur. 1958 w Warszawie)
http://pawelkowalewski.pl

W latach 1978-1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego. Od 1985 jest wykładowcą na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP, obecnie ze stopniem doktora habilitowanego. Już w trakcie studiów silnie zaangażował się w rozwój niezależnej sceny artystycznej, a początek jego kariery upłynął pod znakiem działalności w Gruppie. Wraz z cyklem Fin de siècle z 1992 roku Paweł Kowalewski zasadniczo porzucił malarstwo, koncertując się na pracach o charakterze interdyscyplinarnym i performatywnym.
Od początku swojej drogi twórczej Paweł Kowalewski rozwijał koncepcję „sztuki osobistej, czyli prywatnej”, pozostającej w silnym połączeniu z życiem samego artysty, ale także odnoszącej się do problemów, które umieszczają każdego widza w kontekście uniwersalnym. Równie istotnym elementem twórczości Pawła Kowalewskiego jest wymiar polityczny, który z czasem stał się osią jego programu. Początkowo wyrażało się to w ogólnym kierunku działalności Gruppy oraz pojedynczych dziełach, takich jak Mon cheri Bolscheviq czy Zdzicho skacze co noc z butelkami z benzyną, by stopniowo ewoluować w stronę prac wpisujących się w dyskurs antytotalitarny, takich jak cykl Nie wolno! oraz Symulator totalitaryzmu.

 

Źródło: Communication Unlimited Sp. z o.o.

Budynek Platinium III, ul. Wołoska 9a, 02-583 Warszawa