012345678

Wernisaż wystawy "Cztery generacje malarstwa chińskiego"

Strona główna » Wydarzenia Dodano: 2019-08-12

Liu Rutong, Jiang Yunzhong, Liu Huiru oraz uczniowie – cztery generacje malarstwa chińskiego

16 sierpnia 2019 - 22 sierpnia 2019

Wernisaż wystawy 16 sierpnia 2019, godz. 19.00.
Wystawa trwa do 22 sierpnia 2019.

ul. Stalowa 26
03-426 Warszawa

Liu Rutong – już od dzieciństwa był wyjątkowo utalentowany i sławny, interesował się bardzo malarstwem chińskim. Kiedy przebywał w Pekinie, często podziwiał obrazy innych słynnych malarzy tworzących kwiaty śliwy, dlatego też jego prezentacje tych kwiatów charakteryzują się pięknem, prostotą i elegancją. Od kiedy skończył trzydzieści lat, zajmował się właściwie głównie malowaniem kwiatów śliwy, motyw ten pojawiał się w jego twórczości przez około pięćdziesiąt lat jego artystycznej kariery. Kompozycja prac Liu Rutong jest zmienna, prace są niepowtarzalne. Wystawiał swe prace na Tajwanie, w Hong Kongu, Pekinie i Stanach Zjednoczonych i został okrzyknięty przez tamtejsze kręgi artystyczne najlepszym malarzem tworzącym kwiaty śliwy.
 

 

Jiang Yunzhong (1922-2016) - uznany chiński artysta pochodzący z miasta Kaifeng w prowincji Henan w Chinach. W roku 1951 pobierał nauki od słynnego malarza Liu Rutong zajmującego się przedstawnianiem kwiatów śliwy; od Shao Youxuan uczył się malowania ptaków na tle przyrody; od mistrza reprezentującego północną szkołę malarstwa chińskiego, Pu Xinshe, uczył się obrazowania pejzaży i ludzi. W 1952 roku, pod okiem mistrza Duan Yongqing, szkolił się w tworzeniu kaligrafii; od mistrza Jinshi, Geng Shi, pobierał nauki rzeźby w kamieniu, by ostatecznie łącząc w sobie mocne strony kunsztu owych uznanych malarzy, wypracować własny styl. W 1956 roku Jiang Yunzhong założył galerię sztuki Xiaoyuntang. W 1980 roku w Stanach Zjednoczonych powołał stowarzyszenie Zhenshi oraz Qianshizhai. W 1973 roku założył w Kalifornii Chinese Civil and Military College, w którym nauczał wewnętrznych i zewnętrznych sztuk walki. Oprócz zamiłowania do malarstwa i sztuk walki, znał się również doskonale na medycynie. W 1984 zdobył podwójny doktorat z medycyny i filozofii na Uniwersytecie Chińskiej i Zachodniej Medycyny Samula, a w 1992 roku otrzymał honorowy tytuł doktora na Hawajskim Instytucie Technologii. W 1973 w Stanach Zjednoczonych otworzył centrum medycyny chińskiej. W 1965 roku wziął udział w Światowym Konkursie Kaligraficznym w Japonii, zajmując pierwsze miejsce. W roku 1960, amerykański prezydent Eisenhower nabył ogromny obraz Jiang Yunzhonga zatytułowany Jastrząb i umieścił go w Białym Domu, zaś w 1999 roku prezydent Clinton nabył inny obraz artysty – Barwny lotos. W roku 1961 oraz 1974 w Muzeum Sztuki w Chicago i Uniwersytecie Stanforda Jiang Yunzhong zorganizował wystawę swoich prac. W 1992 roku uczestniczył w wystawie w amerykańskim mieście Austin. W 1995 roku został poproszony przez Instytut Pamięci Chiang Kai-sheka w Taipei w Republice Chińskiej, o zorganizowanie wystawy dzieł takich mistrzów jak Luo Yunzhong czy Liu Huiru. W 1996 na zaproszenie chińskiego ministerstwa kultury, zorganizował wystawę własnych prac w Chińskim Instytucie Sztuki w Pekinie.
 

 

Liu Huiru – urodzona w chińskiej prowincji Hebei. Już od dzieciństwa uczyła się od swego ojca Ru Tongjun przedstawiania kwiatów śliwy, malowała je właściwie przez okres pięćdziesięciu lat. W wieku czternastu lat szkoliła się pod okiem mistrza przedstawiania ptaków i kwiatów Shao Youxuan, i jako pierwsza malarka tradycyjnej sztuki chińskiej została przyjęta na wydział sztuki Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Pobierając nauki od profesorów Lin Yushan, Wu Yiyongxiang, Sun Duoxi czy Huang Junbi, dogłębnie poznała tajniki tworzenia chińskiego i zachodniego malarstwa, wiele się od owych wykładowców nauczyła. Po ukończeniu studiów pracowała jako nauczycielka w szkole średniej Zhonghe oraz Jianguo, a także jako profesor tradycyjnego malarstwa chińskiego. Zamieszkawszy w Stanach Zjednoczonych na stałe, dołączyła do Federacji Sztuki Zatoki San Francisco. Federacja ta skupiała duże grupy artystyczne głównego nurtu z dwudziestu pięciu miast amerykańskich. Dołączywszy do Federacji i pracując w jej ramach, Liu Huiru co roku wybierana była jako czołowa akwarelystka na różne wystawy sztuki, otrzymała też różne nagrody, m.in. burmistrza miasta San Francisco, starała się, by chińska sztuka i kaligrafia były wystawiana na najważniejszych wystawach malarstwa. Była członkiem rady zarządu Chińskiego Towarzystwa Sztuki.