Wystawa Pawła Kowalewskiego w Wiedniu

Strona główna » Wydarzenia Dodano: 2016-09-22

Wystawa Pawła Kowalewskiego „NIE WOLNO!” na Viennacontemporary w Wiedniu.


Viennacontemporary to prestiżowe, międzynarodowe targi sztuki współczesnej, będące jednocześnie  jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Europie. W tegorocznej edycji targów weźmie udział ponad 500 wystawców reprezentujących 112 galerii z całej Europy. Polskę reprezentować będą między innymi warszawskie galerie: Czułość, Raster, Pole Magnetyczne oraz Propaganda, obejmująca patronat nad wystawą Pawła Kowalewskiego „NIE WOLNO!”. Podobnie jak w zeszłym roku targi odbędą się w Marx-Halle, gdzie na odwiedzających czekać będą – oprócz niezwykle interesujących wystaw - również prezentacje, wykłady oraz liczne panele dyskusyjne. Termin wydarzenia to 22-25 września.
Więcej informacji na oficjalnej stronie Viennacontemporary:
http://www.viennacontemporary.at/en/

 

Na Viennacontemporary, jednym z reprezentantów Galerii Propaganda, będzie Paweł Kowalewski. Będzie można zobaczyć jego prace z cyklu :
NIE WOLNO!


„TĘSKNOTA ZA BEZPIECZEŃSTWEM STAJE SIĘ EKSPOZYCJĄ BEZRADNOŚCI.


Prace składające się na wystawę „NIE WOLNO!” powstawały wszędzie na świecie, ale to nie jest reportaż. Kontekst geograficzny, lub raczej kulturowy, dodaje im smaku (niechaj służy intelektualnej zabawie), ale jest coś znacznie ważniejszego. To obserwacja na temat świata, w którym tak bardzo chcemy być bezpieczni, że wpędzamy się w rodzaj opresji. Ta ekspozycja bezradności często przekracza granice groteski.”
Paweł Kowalewski

Seria fotograficzna NIE WOLNO! przygotowywana była przez kilka lat. Paweł Kowalewski podróżując po świecie, robił zdjęcia różnych znaków zakazu i nakazu, a potem w oparciu o nie powstawały reprodukcje. Po raz pierwszy zaprezentowane zostały na 2. Mediations Biennale w Poznaniu w 2010 roku. Głównym znakiem samego biennale była jedna z prac z cyklu, fotografia z komunikatem Europeans Only wydrukowana na wielkoformatowym banerze.
 
Ta sama fotografia, reprodukowana wraz z innymi zakazami i nakazami na serii pocztówek, pojawiła się przy okazji działań performatywnych Pawła Kowalewskiego w trakcie Biennale w Wenecji w 2011 roku. Artysta odwiedzał turystyczne stoiska oraz kioski z suwenirami i dokładał swoje kartki z wielokulturowymi dyrektywami do pamiątkowych widokówek.
 
Sam projekt jest bardzo intermedialny. Funkcjonował i w formie outdoorowej w 2010 roku, w formie viralowej w Wenecji oraz jako seria lightboxów towarzyszących instalacji Pawła Kowalewskiego Symulator totalitaryzmu w galerii Propaganda w Warszawie w 2012 roku, stanowiąc komentarz do interaktywnej, potężnej maszyny, której symulacja podejmuje problematykę totalitarnego paradygmatu, wbrew pozorom wciąż kształtującego współczesne społeczeństwo.


Paweł Kowalewski (ur. 1958 w Warszawie)
http://pawelkowalewski.pl

W latach 1978-1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego. Od 1985 jest wykładowcą na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP, obecnie ze stopniem doktora habilitowanego. Już w trakcie studiów silnie zaangażował się w rozwój niezależnej sceny artystycznej, a początek jego kariery upłynął pod znakiem działalności w Gruppie. Wraz z cyklem Fin de siècle z 1992 roku Paweł Kowalewski zasadniczo porzucił malarstwo, koncertując się na pracach o charakterze interdyscyplinarnym i performatywnym.
Od początku swojej drogi twórczej Paweł Kowalewski rozwijał koncepcję „sztuki osobistej, czyli prywatnej”, pozostającej w silnym połączeniu z życiem samego artysty, ale także odnoszącej się do problemów, które umieszczają każdego widza w kontekście uniwersalnym. Równie istotnym elementem twórczości Pawła Kowalewskiego jest wymiar polityczny, który z czasem stał się osią jego programu. Początkowo wyrażało się to w ogólnym kierunku działalności Gruppy oraz pojedynczych dziełach, takich jak Mon cheri Bolscheviq czy Zdzicho skacze co noc z butelkami z benzyną, by stopniowo ewoluować w stronę prac wpisujących się w dyskurs antytotalitarny, takich jak cykl Nie wolno! oraz Symulator totalitaryzmu.

 

Źródło: A. Sobczak-Malinowska

PR Manager Communication Unlimited Sp. z o.o.