Trzy fascynujące dzieła choreograficzne autorstwa dyrektora Polskiego Baletu Narodowego Krzysztofa Pastora w tryptyku „Bolero+”
Jednym z niekwestionowanych sukcesów Pastora jest ekspresyjna choreografia „Moving rooms”, zrealizowana w 2008 roku dla Holenderskiego Baletu Narodowego. Jej areną są klarownie rysowane i stale zmieniające się przestrzenie świetlne, a tkanką muzyczną – wirtuozowski „Koncert klawesynowy” Henryka Mikołaja Góreckiego, poprzedzony fragmentem pierwszego „Concerto Grosso” Alfreda Schnittkego. Balet od razu zdobył popularność w Amsterdamie, a potem zaprezentowany został z sukcesem przez holenderski zespół podczas występów gościnnych w Rosji i Chinach. Balet był także jedną z pierwszych zagranicznych prac Krzysztofa Pastora, jaką przeniósł na scenę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i stał się z miejsca prawdziwym przebojem repertuarowym. Zespół z powodzeniem pokazywał go na obu scenach Opery Narodowej, gościnnie w innych polskich teatrach, a także w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Houston, w Czechach, Finlandii oraz dwukrotnie na Litwie.
W swoich autorskich baletach choreograf bardzo chętnie sięga do czystych form muzycznych, które wzorem swych holenderskich mistrzów obrazuje na scenie neoklasycznym, ale zawsze bardzo ekspresyjnym językiem tanecznym. Abstrakcyjne z pozoru kompozycje choreograficzne, pełne są jednak nastrojów, podtekstów, relacji i emocji. Nie tylko wypełniają scenę tańcem, ale proponują oryginalną interpretację muzyki. Tak jest również w przypadku pierwszego „Koncertu fortepianowego” Wojciecha Kilara. Choreograf upodobał sobie ten utwór, bo sięgał już do jego poszczególnych części trzykrotnie – najpierw w swoim balecie „Dracula”, a potem realizując koncertowe wersje taneczne „Preludium” i „Toccaty”. Nie sięgał jak dotąd do środkowej części „Corale”, dlatego postanowił teraz zebrać swoje dotychczasowe prace w całość, by pełną formą muzyczno-choreograficzną „Kilar Concerto” oddać hołd kompozytorowi w dziesiątą rocznicę jego śmierci.
Całość pierwszego autorskiego tryptyku Krzysztofa Pastora wieńczy efektowne „Bolero” Ravela. Choreografia powstała w 2012 roku na zamówienie Holenderskiego Baletu Narodowego i już od premiery zyskała ogromne uznanie wśród miłośników sztuki baletowej. Balet znalazł się także w repertuarze zespołów baletowych Litwy i Łotwy, a od 2023 roku wchodzi do repertuaru Baletu Opery Rzymskiej.
W tym sezonie Polski Balet Narodowy obchodzi również swoje 15-lecie jako zespół baletowy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Jubileusz ten stanowi okazję do świętowania zarówno artystycznego, jak i organizacyjnego rozwoju zespołu, który zdobył uznanie zarówno krajowe, jak i międzynarodowe.
MOVING ROOMS (wznowienie)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Alfred Schnittke (Concerto grosso, fragment), Henryk Mikołaj Górecki (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową)
Prapremiera: 19/06/2008: Het Nationale Ballet, Amsterdam
Premiera polska: 17/11/2012, Polski Balet Narodowy, Warszawa
KILAR CONCERTO (prapremiera)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Wojciech Kilar (Koncert na fortepian i orkiestrę)
Prapremiera: 15/12/2023, Polski Balet Narodowy, Warszawa
BOLERO (wznowienie)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Maurice Ravel
Prapremiera: 18/10/2012, Het Nationale Ballet, Amsterdam
Premiera polska: 25/11/2016, Polski Balet Narodowy, Warszawa
Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej poprowadzi Marta Kluczyńska
Spektakle 15/16/17 grudnia 2023 oraz 27/28 marca i 28 kwietnia 2024
Bilety dostępne na stronie www.teatrwielki.pl
lub w kasach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Źródło: teatrwielki.pl