Francis Poulenc, Joseph Jongen - nowy album wydany przez Narodowe Forum Muzyki

Strona główna » Aktualności Dodano: 2023-04-20

21 kwietnia 2023 roku premierę będzie miał nowy album Narodowego Forum Muzyki, zarejestrowany przez grającego na organach znajdujących się w Sali Głównej NFM Karola Mossakowskiego oraz NFM Filharmonię pod dyrekcją Giancarla Guerrero. Organista Karol Mossakowski, należący do młodego pokolenia wirtuozów swojego instrumentu, jest tegorocznym laureatem International Classical Music Award. Nagrodę tę otrzymało również Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, które zostało wyróżnione za specjalne osiągnięcia.
Na płycie znalazły się najbardziej rozpoznawalne dzieła organowe: Koncert g-moll na organy, orkiestrę smyczkową i kotły FP 93 Francisa Poulenca oraz Symphonie concertanteop. 81 Josepha Jongena.
Jest to pierwszy album w całości poświęcony muzyce na organy i orkiestrę nagrany na znajdującym się w Sali Głównej NFM instrumencie zbudowanym w latach 2018–2020 przez Orgelbau Klais Bonn. 
 
 
Reżyseria nagrań: Wojciech Marzec, Weronika Kwiecińska-Kurek, Agnieszka Szczepańczyk, montaż, mastering: Wojciech Marzec (CD Accord).
 
Płytę można kupić w Kasie NFM, w księgarni Niskie Łąki oraz online w Sklepie NFM.  
 
 
Tytuł: Francis Poulenc, Joseph Jongen
 
Wykonawcy:
Giancarlo Guerrero – dyrygent
Karol Mossakowski – organy
NFM Filharmonia Wrocławska
 
Program:
FRANCIS POULENC (1899–1963)

Koncert g-moll na organy, orkiestrę smyczkową i kotły FP 93    [23'09]

1. Andante  3'20
2. Allegro giocoso 2'04
3. Andante moderato  7'34
4. Tempo allegro, molto agitato 2'38
5. Très calme. Lent  2'45
6. Tempo de l’allegro initial 1'50
7. Tempo d’introduction. Largo  2'55
 
 
JOSEPH JONGEN (1873–1953)
Symphonie concertante op. 81 na organy i orkiestrę  [36'20]
8. Allegro, molto moderato 8'55
9. Divertimento: Molto vivo 9'08
10. Molto lento: Lento misterioso  12'35
11. Toccata (moto perpetuo): Allegro moderato 5'40
 
CZAS CAŁKOWITY  59'29
 
Koncert g-moll na organy, orkiestrę smyczkową i kotły FP 93 Francisa Poulenca nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniu 8 czerwca 2021 roku. 
Reżyseria nagrania: Wojciech Marzec, Agnieszka Szczepańczyk (CD Accord)

Montaż, mastering: Wojciech Marzec (CD Accord)

 
Symphonie concertante na organy i orkiestrę op. 81 nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 21–24 października 2022 roku.
Reżyseria nagrania: Wojciech Marzec, Weronika Kwiecińska-Kurek (CD Accord)

Montaż, mastering: Wojciech Marzec (CD Accord)

 
 
NFM 86, ACD 319
 
Premiera płyty: 21 kwietnia 2023
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
 
Znakomity pianista Francis Poulenc, choć mało znany w kręgach organistów, pozostawił dwa opublikowane utwory na organy: Litanies à la Vierge noire FP 82 (1936), w której ten instrument towarzyszy chórowi żeńskiemu, i Koncert g-moll FP 93 (1935–1938) na  organy, orkiestrę smyczkową i kotły. Najprawdopodobniej drugi utwór, obok  Koncertu d-moll FP 61 (1932) na dwa fortepiany i orkiestrę oraz Concert champêtre FP 49 (1927–1928) na klawesyn i orkiestrę, jest najczęściej wykonywany i nagrywany. Skądinąd koncert ten, razem z Symphonie concertante op. 81 na organy i orkiestrę (1926) Josepha Jongena, należy do najbardziej ulubionych – zarówno przez organistów, jak i przez publiczność – dwudziestowiecznych dzieł koncertowych.
Do powyższych opublikowanych kompozycji Poulenca należałoby dodać krótki utwór na organy solo La Duchesse à l’orgue i mały Magnificat na głosy żeńskie, organy i orkiestrę, oba skomponowane do filmu La Duchesse de Langeais (1941–1942) Jacques’a de Baroncellego; do dziś nie zostały wydane (FP 116).
Podczas gdy Symphonie concertante (Symfonia koncertująca) Jongena została pomyślana jako utwór na wielkie organy z towarzyszeniem rozbudowanej orkiestry symfonicznej, Koncert Poulenca jest przede wszystkim utworem na smyczki (kotły pojawiają się w nim niezbyt często), powstał bowiem z myślą o małych prywatnych organach księżnej Edmond de Polignac i na jej zamówienie; jej też był dedykowany „z wyrazami najwyższego szacunku”.
 

Renaud Machart, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty.

 

Źródło: nfm.wroclaw.pl