Na wystawie Culturetracking Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej Łukasz Skąpski zaprezentuje prace zrealizowane w latach 2016–2024.
W kilku cyklach fotografii, serii rysunków i filmie wideo artysta przygląda się „strefom kontaktu”, w których ścierają się i wzajemnie przenikają odmienne kultury. Odnosi się do tekstów teoretyka postkolonializmu Homiego K. Bhabhy i odwołuje do osobistych doświadczeń zdobytych w trakcie pobytów artystyczno-badawczych w Kenii.
Skąpski podąża za spostrzeżeniami Bhabhy i jego koncepcją hybrydowości. Z właściwą sobie analityczną wnikliwością i poczuciem humoru obserwuje kulturowe sprzężenia i fuzje,
w efekcie których tożsamości obu stron kontaktu stają się polemiczne i płynne.
Metaforyczną reprezentacją dynamiki kultury w postkolonialnym, zglobalizowanym świecie są prace Skąpskiego z serii Hybrydy (2024), zainspirowane umieszczanymi na sklepach w Kenii rysunkami reklamowymi sprzedawanych przedmiotów, których dokumentację artysta wykonał podczas międzynarodowego programu TICASS w 2018 roku. Skąpski narysował przedmioty powszechnie używane na wszystkich kontynentach i rysunkami tymi „nakarmił” program AI. Posłużył się programem w ten sposób, by po zmiksowaniu rysunków powstały byty hybrydowe. Rezultatem tej manipulacji są wyobrażenia przedmiotów o niejasnej tożsamości, nieznanym przeznaczeniu i surrealistycznej, czasem zabawnej, czasem niepokojącej formie.
Etnograficzne zainteresowania Skąpskiego, skoncentrowane w poprzednich latach głównie na realiach polskich, w Afryce zyskały nowy kontekst teoretyczny nie tylko dzięki odwołaniu do postkolonialnej refleksji Bhabhy. W obu wariantach pracy pt. Zgoda – w serii wykonanych w Polsce fotografii inspirowanych Zapisem socjologicznym Zofii Rydet, a także w filmie pod tym samym tytułem nakręconym w Kenii, artysta w przewrotny sposób nawiązuje do etycznych dylematów współczesnej antropologii, tropiącej asymetryczne i przemocowe relacje pomiędzy „obserwującym” i „obserwowanym”. Ironiczny gest autora, polegający na anonimizacji sportretowanych osób, problematyzuje zarówno granice politycznej poprawności, jak i swobody artystycznej wypowiedzi.
Wystawę dopełnia seria kilkunastu makiet barier antyprzychodźczych realizowanych przez Skąpskiego na przestrzeni ostatnich kilku lat w ramach projektu pt. Klincz. Nowa architektura granic europejskich oraz cykl fotografii pt. Kolor uśredniony. Prace te przekierowują uwagę na Europę, która w efekcie aktualnego kryzysu migracyjnego jest obecnie jedną
z najgorętszych „stref kontaktu”. Artysta unaocznia w nich metodyczne stawianie zapór wokół strefy Schengen i warunki panujące w obozowisku zorganizowanym przez uchodźców w serbskim Horgoš przy granicy węgierskiej, które odwiedził w 2016 roku w trakcie stypendium wyszehradzkiego w ACAX w Budapeszcie. Tytułowy „klincz” obrazuje skomplikowaną polityczną, społeczną i etyczną sytuację Europy, mierzącej się z jednej strony ze swoim „bagażem” kolonialnym, z drugiej – z radykalizującymi się nastrojami antymigracyjnymi i narastającym problemem nierespektowania praw człowieka, postrzeganych dotychczas jako fundament europejskiego ładu.
PROF. ŁUKASZ SKĄPSKI
Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 1988–1991 mieszkał we Francji, w Niemczech i w Chinach. Obecnie mieszka w Berlinie i w Szczecinie.
W latach 2002–2009 wykładowca w ASP w Krakowie. W roku 2006 otrzymał stopień doktorski w ASP w Poznaniu. W roku 2012 habilitował się na Uniwersytecie Artystycznym
w Poznaniu i otrzymał stanowisko profesora Akademii Sztuki w Szczecinie. W latach 2012–2018 pełnił funkcję kierownika Katedry Fotografii Akademii Sztuki w Szczecinie. Od 2016 roku prowadzi tamże Pracownię Fotografii. W roku 2012 uzyskał tytuł profesora zwyczajnego. Prace między innymi w kolekcjach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego
w Szczecinie, MOCAK-u w Krakowie, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Fotografii
w Krakowie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Galerii Studio w Warszawie, Galerii Zderzak
w Krakowie, Muzeum Górnośląskiego, Galerii Kronika w Bytomiu, Instytutu Sztuki Wyspa
w Gdańsku, Bunkrze Sztuki w Krakowie oraz w kolekcjach prywatnych.
Wystawie Culturetracking Łukasz Skąpski towarzyszy program edukacyjny
-
ProjektOwo – przedmioty – hybrydy
termin: 24.05.2025 r.
godz. 10.00–11.30
Głównym celem zajęć jest zabawa ze sztuką współczesną, dająca możliwość tworzenia i autentycznej, twórczej swobody.
Formuła zajęć wykorzystuje naturalną zdolność najmłodszych do kreatywnego myślenia. Podczas spotkania przyjrzymy się pracy zatytułowanej: Hybrydy, powstałej w wyniku inspiracji reklamowymi malunkami sprzedawanych przedmiotów na sklepach w miasteczku Kilifi w Kenii.
Porozmawiamy także o tym, które przedmioty/rzeczy mogły posłużyć artyście do wykonania tego projektu i jaki program mógł wykorzystać.
Podczas aktywności plastycznej stworzymy projekt przedmiotu – pracę z różnorodnych materiałów i ich nietypowych, często przeciwstawianych, połączeń. Specjalnie dobrane zadania twórcze mają pobudzić dziecięcą wyobraźnię
Zajęcia kierowane są do dzieci w wieku 6–10 lat.
Obowiązują wcześniejsze zapisy.
Prowadzenie: Agata Kamińska
tel. (+48) 797 705 277
Koszt: 15 zł / 1os.
Miejsce: Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej,
ul. Staromłyńska 1
-
Lekcja: Sztuka Cię Szuka
Program zajęć arteterapeutycznych to propozycja tworzenia i eksperymentowania z kształtem, plamą barwną oraz różnorodnymi materiałami i technikami plastycznymi. Zajęcia kierowane są do dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnościami.
Obowiązują wcześniejsze zapisy.
Informacje/zapisy: Agata Kamińska
tel. (+48) 797 705 277

Rzeźba „Roślina” stanie na dziedzińcu Ratusza!

Konkurs na dyrektora Muzeum Ziemi Lubartowskiej

ZŁOTA PŁYTA DLA BIG CYCA

Summer Jazz Festival wypełni muzyką Kraków

Przesłuchania do Chóru Chłopięcego NFM i Chóru Dziewczęcego NFM

„Skóra” to rasowy thriller...

MLECZE

Alicja Węgorzewska-Whiskerd

Jubileusz NFM Filharmonii Wrocławskiej

Przez sztukę do Boga na targach Sacroexpo.

Międzynarodowy Festiwal VI NOC CHÓRÓW w Rudzie Śląskie
