„Ariadna na Naxos” Richarda Straussa
w reżyserii Mariusza Trelińskiego
Premiera 4 kwietnia o godz. 19.00
Już 4 kwietnia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się premiera jednej z najpiękniejszych oper Richarda Straussa – „Ariadna na Naxos” w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Wybitny polski reżyser po sukcesach inscenizacji „Salome” (2014) i „Kobiety bez cienia” (Lyon, 2023) ponownie sięga po dzieło powstałe we współpracy Straussa z librecistą Hugonem von Hofmannsthalem, tworząc spektakl pełen emocji, kontrastów i głębokich refleksji.
Treliński, który już od sześciu lat przymierzał się do realizacji tego projektu, podkreśla, że „Ariadna na Naxos” to opera niezwykle osobista i głęboka, a jej prolog, wbrew tradycyjnemu komediowemu ujęciu, traktuje jako metaforę artystycznego horroru. – To opowieść o samotności artystów wśród ludzi, o bólu tworzenia i konfrontacji z okrutnymi mecenasami oraz trudnymi realiami teatru – mówi reżyser.
Opera Straussa i Hofmannsthala rozgrywa się w konwencji teatru w teatrze, gdzie za kulisami domu bogatego wiedeńskiego mieszczanina wybucha chaos. Młoda Kompozytorka – w tej wersji postać kobieca – musi pogodzić się z nakazem łączenia poważnej opery z komedią dell’arte. Postać Kompozytorki, która w inscenizacji Trelińskiego jest bardziej dojrzała i pełna wewnętrznych rozterek, staje się alter ego Ariadny – obie kobiety są samotne, idealistyczne i rozdarte między światem sztuki a rzeczywistością.
Treliński zdecydował się na realistyczne ujęcie prologu – pełnego zamieszania i chaosu scenicznego, gdzie aktorzy, technicy i śpiewacy biegają po scenie, przygotowując się do występu. – To naprawdę wygląda jak próba – mówi reżyser – kostiumy, kamery, dymy – chaos przed spektaklem jest autentyczny i realistyczny. Majordomus, który przekazuje artystom bezduszne polecenia, jest postacią niemal lynchowską – zachrypnięty głos budzi niepokój i grozę, naruszając harmonię artystycznego świata.
Właściwa część opery przenosi widzów na wyspę Naxos, która w interpretacji Trelińskiego staje się planetą samotności, zawieszoną w pustce kosmosu. Scenografia Fabiena Lédé tworzy niezwykły obraz przestrzeni gwiazd, podkreślając izolację Ariadny. Zerbinetta i towarzysze z komedii dell’arte są androidami – sztucznymi tworami, które naśladują ludzkie emocje, ale nie potrafią prawdziwie zbliżyć się do Ariadny. To alegoria pustki relacji i iluzji kontaktu międzyludzkiego.
Zerbinetta i Ariadna to dwie przeciwstawne filozofie życia – pierwsza głosi radość i lekkość istnienia, druga – wierność jednej miłości. – Nie można ich wartościować, one istnieją obok siebie jako równoprawne postawy – tłumaczy Treliński.
Finał opery przynosi katharsis – Bachus, w interpretacji Trelińskiego, to nie tyle kochanek, co wizja uzdrowienia i wewnętrznej przemiany Ariadny. To jej własna projekcja, iluzja, która pozwala wyzwolić się z bólu i na nowo odnaleźć siebie.
Warstwę muzyczną spektaklu przygotował Lothar Koenigs – wybitny dyrygent specjalizujący się w dziełach Straussa. W roli Ariadny wystąpi Nadja Stefanoff, znana z wyjątkowej ekspresji i głębi interpretacyjnej, a w postać Kompozytorki wcieli się utalentowana Bułgarka Svetlina Stoyanova. – To opera o ranie miłości, o bólu i nadziei. Dla mnie to jedna z najpiękniejszych oper, jakie kiedykolwiek napisano – mówi reżyser w rozmowie z Dorotą Szwarcman podkreślając, że inspiracją do pracy nad tym dziełem stało się jego osobiste odkrycie muzyki Straussa sprzed lat.
„Ariadna na Naxos”
Premiera 4/4/2025, godz. 19.00
Kolejne spektakle: 6/4, 8/4, 23/4, 25/4, 27/4
Sala Moniuszki
REALIZATORZY:
Lothar Koenigs - Dyrygent
Mariusz Treliński - Reżyseria
Fabien Lédé - Scenografia i koncepcja świateł
Marcin Cecko - Dramaturg
Julian Kutyła - Konsultacje dramaturgiczne w zakresie mitologii
Marek Adamski - Kostiumy
Maćko Prusak/Piotr Stanek - Choreografia
Marc Heinz - Reżyseria świateł
Bartek Macias - Projekcje wideo
Waldemar Pokromski - Charakteryzacja i efekty specjalne
Wojciech Frycz - Efekty dźwiękowe
Izabela Kłosińska - Casting director
OBSADA:
Adam Venhaus - Majordomus
Robert Gierlach - Nauczyciel muzyki
Svetlina Stoyanova - Kompozytor
Rafał Bartmiński - Tenor/Bachus
Bartosz Szwaciński - Oficer
Mateusz Zajdel - Nauczyciel tańca
Bartosz Kieszkowski - Perukarz
Dariusz Machej - Lokaj
Katarzyna Drelich - Zerbinetta
Nadja Stefanoff - Primadonna/Ariadna
Mikołaj Trąbka - Arlekin
Emil Ławecki - Scaramuccio
Remigiusz Łukomski - Truffaldino
Conny Thimander - Brighella
Sylwia Salamońska - Najada
Magdalena Pluta - Driada
Adriana Ferfecka - Echo
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz tancerze

Rzeźba „Roślina” stanie na dziedzińcu Ratusza!

Konkurs na dyrektora Muzeum Ziemi Lubartowskiej

ZŁOTA PŁYTA DLA BIG CYCA

Summer Jazz Festival wypełni muzyką Kraków

Przesłuchania do Chóru Chłopięcego NFM i Chóru Dziewczęcego NFM

„Skóra” to rasowy thriller...

MLECZE

Alicja Węgorzewska-Whiskerd

Jubileusz NFM Filharmonii Wrocławskiej

Przez sztukę do Boga na targach Sacroexpo.

Międzynarodowy Festiwal VI NOC CHÓRÓW w Rudzie Śląskie
